The Night of (Kobna noć): TV recenzija

The Night of (Kobna noć): TV recenzija

Nova HBO dramska serija koju rade Steven Zaillian i Richard Price, donosi odličan početak i još jaču ekipu glumaca.

John Turturro je verovatno najpoznatije ime glumačke podele u novoj HBO seriji The Night of (Kobna noć), ali dok on zajedno sa Britancem, Riz Ahmedom glumi glavne uloge, jedina, prava, mračna zvezda serija je američki pravosudni sistem. Treba imati jak karakter i celu infrastrukturu kako bi se napravila ovakva serija, a Richard Price-u i Steven Zaillian-u sigurno ne nedostaje i ambicija.
The Night of prati Nazira “Naz” Kana (Ahmed), studenta rodjenog u Americi, koji je poreklom Pakistanac. Pošto se jedno veče iskrao iz kuće svojih roditelja u Kvinsu, odlazi u grad, u noćni provod, ali umesto toga, provodi noć sa prelepom, nepoznatom devojkom (Sofia Black D’Elia). Naz se ujutru probudio pored na smrt izbodene devojke, a serija njegovih sumnjivih odluka dovešće ga do zatvora. Dennis Box (Bill Camp), svetski umoran i pred penzijom, detektiv je ubedjen da ima pravu osobu odgovornu za zločin i odlučan je da to i dokaže. Jack Stone (Turturro), je advokat koji je ubedjen da nešto ne štima sa slučajem i odlučuje da brani Naza. Serija prati kako od Nazovog slučaja nastaje medijski cirkus, dok se on bori za opstanak u zatvoru i kako će sudjenje promeniti Naza, Stona i Box-a.

HBO je veoma mudro prikazala prvu epizodu mnogo pre same serije, nadajući se da će tako sa tih neverovatnih 79 minuta, skrenuti pažnju na ovaj projekat gde je kao producent potpisan pokojni James Gandolfini i gde se Robert De Niro spominjao u glumačkoj podeli. Ova serija, za razliku od „teške“ glumačke podele u True Detective koristi strategiju kojom ide u „dubinu“ umesto sjaja imena glumaca, kojom se čak i najmanji delovi popunjavaju intrigama i interesantnim karakterima. Od zvučnih imena u seriji treba izdvojiti Peyman Moaadi-ja, medjunarodno poznatog po glavnoj ulozi u A Separation, zatim dobitnika Oskara, kinematografa Robert-a Elswit-a, kao i kompozitora Jeff Russo-a (Fargo), čije se teme na čelu neverovatno uklapaju u raspoloženje serije. Majstori su ipak, Price, koji je napisao scenarija za sve epizode i Zaillian, koji je režirao sve, sem četvrte epozode koja je prepuštena dobitniku Oskara James Marsh-u (Man on Wire). Priča je zasnovana na britanskoj seriji, za koju je scenario pisao Peter Moffat, ali ipak su Price i Zaillian ti koji joj daju dubinu gde je svaka scena ispunjena težinom i značajem. HBO je kritičarima omogućio gledanje 7 od 8 epizoda i dok se The Night of pretvara u konvencionalnu i na trenutke frustrirajuću seriju kako sudjenje odmiče, već sam bio previše uvučen u priču da bih prestao da gledam.

Uvukli su me još pilot epizodom koja je preplavljena likovima i informacijama sa razlogom. Epizoda je već do pola bila gotova, a zločin se još nije ni dogodio, ali su nas zato Price i Zaillian pobrinuli da gledaoci upoznaju Naza, vide sve potencijalne svedoke i sve detalje koji bi mogli da se pokažu ili bitnim ili beskorisnim. I dok se obruč steže u drugoj polovini epizode, neki od tih dokaza su već stupili na scenu, dok drugi tek čekaju da budu otkriveni. Svaki put kada detektiv ili advokat „čačkaju“ oko mesta zločina, pojavi se neki novi svedok ili dokaz. I dok čekamo nevidjeno finale, istina će biti nevidjeno saznanje, i to opravdano, koliko možete obraćati pažnju na detalje i pratiti proces ili prava izdaja i prevara od strane Zaillian-a. S obzirom da pojavu neki antikviteta u sudnicama, u kasnijim epizodama vidim kao prevaru, treba biti obazriv. Tu bi True Detective trebalo da posluži kao primer šta se desi sa serijom kada joj kraj nije ni malo nepredvidiv.
Finale će možda biti osuda Naza za zločin ili nekog od drugih, brojnih osumljičenih ili prosto osuda pravosudnog sistema koji advokate pretvara u pijavice i prevarante, policajce u manipulatore, a osumljičene u monstrume. The Night of je proces u kome glavni likovi pametno upravljaju sudjenjem, ali i sistem upravlja njima.

Možda će se serija završiti kao osuda gledalaca. Kao što sam rekao, Price i Zaillian su nam dali mnogo za razmišljanje. Da li će u tom procesu presuditi naše mane ili predrasude, možda manjak pažnje? Da li ćemo preuraniti sa zaključcima zbog Nazove muslimanske sudbine, njegovog obrazovanja, ili njegove učtivosti na početku? Da li nas maniri ili ljubav prema operi detektiva Box-a navode da njegove motive vidimo pogrešno? Da li smo „kupljeni“ kada se smejemo Stone oglasima u podzemnoj želenici ili pokušaja da izleči nezgodan ekcem zbog koga ne može da nosi cipele?
I šta je sa tim ekcemom koji je dobio mnogo vremena u seriji? Da li je to serija skreće u humor? Da li je to način da se Stone napravi autsajderom i tako simpatičnim Nazu? Ili prosto predstavlja metaforu za pravdu? Potragu za odgovorima, smisao da se svaka bolest leči, da svaki zločin mora biti rešen?

Da, ekcem je sve to, ali je isto OK ako je tamo samo da bi Turturro imao oko čega da gradi lik. On nas drži u nedoumici da li Stone dobar advokat ili prosto čovek naučen da izigra sistem i to je intrigantno. Takodje, ostaje pitanje da li je Box talentovani detektiv ili starina koju treba ukloniti, ali to funkcioniše baš zbog manje poznatog glumca koji se sjajno uklapa.
Ahmed postavlja temelje Nazovom ranjivosti, ali pokazuje i drugu stranu tako da ne naruši kompletan lik. Ahmed-ova gluma zajedno sa Michael K. Williams-om u ulozi snalažljivog zatvorenika sa kojim deli ćeliju, prikazuju zatvor Rikers kao lošu kopiju Oz-a.

Moaadi je odličan doprinos seriji kao Nazov otac, taksista, zatim tu su i Poorna Jagannathan, Paul Sparks, J.D. Williams, Jeannie Berlin, Glenne Headly and Chip Zien. Pojavljuju se na trenutke i članovi Turturro-ve porodice, kao i nekoliko gluamca koji se igraju u nekim poznatim serijama i nekoliko repera koji su postali glumci. Možete se upitati da li je dobra upotreba, glumca nominovanog za Emmy, Ben Shenkman-a za epizodnu ulogu ili možete pomisliti kako je dobra serija u kojoj obraćaju pažnju i na najmanje uloge.

Najveća pažnja je poklonjena svakom aspektu kako bi ovaj projekat pokojnog Gandolfini-ja oživeo na TV-u. Možda su malo poranili, s obzirom da bi premijera trebala biti uzeta u obzir za nagradu Emmy sledeće godine, ali siguran sam da će tad tek početi da nam se slažu svi delovi ove odlične krimi serije.

Uloge: John Turturro, Riz Ahmed, Bill Camp, Michael K. Williams, Peyman Moaadi, Poorna Jagannathan, Glenne Headly, Amara Karan
Zasnovano na scenariju: Peter Moffatt
Izvršni producenti: Steven Zaillian and Richard Price